명상

노자 도덕경 1권 7장 _ 단전과 호흡

실다이 2015. 8. 25. 15:23

1권 7장 단전과 호흡


That hara in the body is non-being. It is absence, it is a nothingness. And the whole of Taoist practice is to be alert to the hara. They have created a different type of breathing for it; they call it belly-breathing. You cannot find a more silent man than a Taoist who has been doing belly-breathing and has become attuned to it.


absence : 부재, 결석, 없음, 결여

practice : 수련, 연습

belly : 배, 복부

attune : 조율하다. 조화시키다. (통신) 파장을 맞추다. 동조시키다.


몸 안의 단전은 비존재이다. 그것은 부재이며 무이다. 도가(道家)의 모든 수련은 단전에 주의를 집중하는 것이다. 그들은 단전으로 하는 호흡법을 창안해 냈다. 그들은 이것을 복식호흡(腹式呼吸)이라고 부른다. 복식호흡을 하고 그것과 하나가 된 도가 수행자보다 더 조용한 사람을 발견할 수는 없을 것이다.


You breathe from the chest. All over the world chest breathing, which is a shallow breathing, exists. Maybe it is because of the fear of death that you don't breathe from the belly, because when you breathe from the belly the breath goes deep down to the hara. Then you touch death. Afraid of death, you practice shallow breathing. Remember, whenever you are afraid your breathing will become shallow. Whenever fear takes you, you will not be able to breathe deeply -- immediately the breathing becomes shallow. Every fear is basically a fear of death; you may not be consciously aware of it, but your body knows where death is: don't go that way. Your body is wise, wiser than your mind -- has to be, because mind is a very new comer. Body has existed longer than mind, has passed through millions of lives, mindless lives, and has accumulated much wisdom. Whenever you are afraid you stop breathing or you breathe very shallow, afraid to come nearer to death.


chest : 가슴, 흉곽

shallow : 얕은

consciously : 의식적인

be aware of ; ~을 알아차리다. ~을 알다.


그대는 가슴으로 호흡을 한다. 세상 사람들 모두가 얕은 호흡인 흉식(胸式)호흡을 한다. 그대가 배로 숨을 쉬지 않는 것은 죽음을 두려워하기 때문인지도 모른다. 배로 숨을 쉬면 숨은 단전으로 깊숙이 들어가 죽음을 건드리기 때문이다. 따라서 죽음이 두려워 그대는 얕은 숨을 쉬는 것이다. 기억하라. 두려워할 때 그대의 호흡은 얕아지게 될 것이다. 공포가 닥칠 때 그대는 숨을 깊게 쉴 수 없을 것이다 - 즉시 호흡이 얕아진다. 모든 공포는 근본적으로 죽음에 대한 공포이다; 의식적으로 그것을 알지 못하겠지만 몸은 죽음이 어디에 있는지 알고 그곳으로 가지 않으려 한다. 몸은 현명하다. 마음보다 더 현명하다 - 그래야만 한다. 마음은 갓 들어온 신참이지만 몸은 마음보다 더 오래 존재했다. 몸은 마음이 없는 수백만의 생을 거치면서 많은 지혜를 쌓아 왔다. 두려워질 때 그대는 숨을 멈추거나 매우 얕게 쉰다. 죽음에 가까이 가기가 두려워서이다.


Deep breathing absorbs death into life, deep breathing creates a bridge between life and death; the fear disappears. If you can breathe deep down through the belly, then fear will disappear completely. That's why the Japanese can commit suicide more easily than anybody else in the world. It looks like a game. They can commit suicide for such simple things that nobody can understand what the need was, because they know life and death are not separate, they are one. Death is also life -- the other aspect of the same coin. It is rest.


commit suicide : 자살하다.

separate : 분리된


깊은 호흡은 삶 속으로 죽음을 흡수한다. 깊은 호흡은 삶과 죽음 사이에 다리를 만든다;  그리고 공포는 사라진다. 배를 통해 깊숙이 호흡할 수 있다면, 그때 공포는 완전히 사라질 것이다. 일본 사람들이 다른 어느 나라 사람들보다 더 쉽게 자살 할 수 있는 이유가 바로 그것이다. 그것은 마치 게임처럼 보인다. 그들은 아무도 필요성을 느끼지 못하는 단순한 일에도 자살할 수 있다. 왜냐하면 그들은 삶과 죽음이 서로 분리되어 있지 않고 하나라는 사실을 알기 때문이다. 죽음 또한 삶이다 - 같은 동전의 다른 면에 불과하다. 죽음은 휴식인 것이다.


If you breathe deeply you will feel rest flowing all over your body -- a relaxation, a non-tense state of affairs. Have you ever watched a small child breathing? He breathes from the belly. You can watch and you will see. That's how Lao Tzu wanted everybody to breathe. That is the Taoist yoga: just like a child, the belly goes up and down and the chest remains absolutely unaffected, as if the chest has nothing to do with breathing -- and it has nothing to do with breathing.


unaffected : 영향을 받지 않는, 움직여지지 않는

have nothing to do with : ~와는 조금도 관계가 없다.


호흡을 깊게 하면 긴장이 풀어진 휴식의 상태가 온 몸을 흐르는 것을 느낄 것이다. 어린 아이가 숨 쉬는 것을 본 일이 있는가? 어린 아이는 배로 숨을 쉰다. 지켜보라. 그러면 알 수 있을 것이다. 노자는 모든 사람들이 그렇게 호흡하기를 바란다. 그것이 도가(道家)의 요가(yoga)이다; 아이처럼 가슴은 호흡에 아무런 상관도 없는 듯이 가만히 놔두고 배로만 숨을 쉬는 것이다 - 가슴은 호흡과 아무런 상관도 없다.


But there are many problems: the fear of death -- you cannot breathe deeply, the hara is there. And, just near the hara is the life-point, which you call the sex center -- that too is a fear. If you breathe deeply then sex arises. So people who have become afraid of sex cannot breathe deeply. If you breathe deeply immediately you will feel that suppressed sex has become again alive, it starts flowing into your veins and into your blood. And of course it is as it should be: the center of life should be just near the center of death. hara, the center of death, and sex, the center of life are just so near, so close that they almost touch each other -- two aspects of the same coin. That's why in sex also people are afraid, because death starts throbbing with sex. A real sexual experience is also an experience of death: you die. That's why people are so afraid of sex, so afraid of women; I have not come across many people who are not afraid of women. Fear... woman has given you birth, she must be carrying your death also.


vein : 정맥, 혈관

give birth to : ~을 낳다.


그러나 많은 문제가 있다: 죽음에 대한 공포 - 그대는 깊게 숨을 쉬지 못한다. 단전이 있기 때문이다. 그리고 단전 바로 가까이에 그대가 성의 중심부(sex center)라고 부르는 생명의 점이 존재한다 - 그것 또한 공포의 대상이다. 숨을 깊게 쉬면 섹스가 일어난다. 그래서 섹스를 두려워하게 된 사람은 숨을 깊게 쉬지 못한다. 숨을 깊게 쉬면 그 즉시 억압되었던 섹스가 다시 살아나 피 속을 흐르는 것을 느낄 것이다. 물론 그것은 반드시 그렇게 되어야 한다:  생명의 중심부, 섹스는 반드시 죽음의 중심부, 단전 바로 가까이에 있어야 한다. 생명의 중심부 섹스와 죽음의 중심부 단전은 서로를 건드릴 수 있을 정도로 너무 가까이에 있다 -  같은 동전의 양면이다. 사람들이 섹스하는 동안 두려워하는 이유가 바로 그것이다. 죽음이 섹스와 함께 고동치기 시작하기 때문이다. 진정한 성경험은 또한 죽음의 경험이다. 사람들이 섹스를 두려워하고 여자를 두려워하는 이유가 바로 그것이다; 나는 여자를 두려워하지 않는 사람을 만나 보지 못했다. 두려움…여자는 그대를 낳았다. 그리고 여자는 그대의 죽음도 반드시 간직하고 있을 것이다.


Look at the Hindus' conception of Kali, Mother Kali. She is both life and death, the giver and taker. A beautiful woman, but black, black like death; a beautiful woman, but very dangerous -- so dangerous that she is dancing on the body of her own husband, almost killing him. Shiva is lying there and she is dancing on his body almost crushing him. And she wears a garland of skulls, and in one of her hands she has a cut head, freshly cut with blood dripping from it. In the West they cannot understand why a mother should be so dangerous, why a beautiful woman should be depicted in such a dangerous and terrible and horrible way. Hindus know better. They have penetrated the mystery of life better than anybody else. They know that sex and death are so close, so close that they are almost one. And when the sex center starts throbbing and spreading its waves over your body, the death center also starts throbbing. That's why orgasm has become just a word. You don't achieve orgasm in sex -- you cannot. Unless you accept death you cannot achieve orgasm, because orgasm means losing all control, orgasm means losing all mind, orgasm means the whole body throbs in ecstasy, every fiber and every cell of It. The whole body celebrates in an unknown bliss and the mind is no more the controller and the manipulator.


conception : 개념 = concept

crush : 눌러서 뭉개다

garland : 화환, 화관

skull : 두개골

drip : (액체가) 똑똑 떨어지다.

depict : 묘사하다.

horrible : 무서운, 잔혹한

wave : 파도, 물결, 파동

fiber : 섬유 조직, 섬유질, 실

manipulator : 조종자  manipulate : 조종하다.


힌두교의 칼리(Kali), 어머니 칼리(Mother Kali, 시바의 부인)에 대한 개념을 보라. 그녀는 삶이면서 죽음이고 주는 자이면서 받는 자이다. 아름다운 여인이지만 죽음처럼 검다; 아름다운 여인이지만 매우 위험하다 - 그녀는 남편 몸 위에서 남편을 죽일 정도로 격렬하게 춤을 추고 있다. 시바(Shiva)는 누워 있고 그녀는 그의 몸 위에서 그를 짓누르듯이 춤을 추고 있다. 그리고 그녀는 해골로 만든 목걸이를 목에 두르고 한 손에는 금방 잘려져 피가 뚝뚝 떨어지는 머리를 들고 있다. 서양 사람들은 왜 어머니가 그렇게 위험해야 하는지, 왜 그렇게 아름다운 여인이 그렇게 위험스럽고 무섭게 묘사되어야 하는지 이해하지 못한다. 그러나 힌두교도들은 잘 알고 있다. 그들은 삶의 신비를 다른 어떤 사람들보다도 더 잘 꿰뚫었다. 그들은 섹스와 죽음이 너무도 가까워서 거의 하나라는 사실을 알고 있다. 성의 중심부가 고동을 치면서 그 파동을 몸 전체에 퍼뜨릴 때 죽음의 중심부 역시 고동치기 시작한다. 그대들에게 오르가슴이 단지 말뿐이 된 이유가 바로 그것이다. 그대는 섹스를 통해서 오르가슴을 얻지 못한다 - 그럴 수가 없다. 죽음을 받아들이지 않는 한, 오르가슴에 도달할 수 없다. 오르가슴은 모든 자제력을 잃는 것이며, 모든 마음을 잃는 것이며, 몸 전체가 황홀경으로 고동치고, 각각의 세포가 떨리는 것을 의미하기 때문이다. 알 수 없는 환희로 몸 전체가 찬양하고, 마음은 더 이상 조종하는 자가 되지 않는 것이다.


Man can achieve only a local orgasm -- which is nothing but ejaculation, not an orgasm at all. Because if orgasm takes over then you are no more there -- you are possessed by life and death both. And fear takes over. For thousands of years women have not achieved orgasm. Even now in India, I don't see that even two per cent of women achieve orgasm. only in the past few years has man become aware that women can also achieve orgasm -- it has been a suppressed thing, because if the woman achieves orgasm she will go so mad that she will become Kali. She will be so mad with ecstasy that she may start dancing on your chest and she will be no more in herself. She will be something else -- a natural force, a whirlwind, a storm. She will laugh and cry and nobody knows what will happen; the whole neighborhood will know that a woman has achieved orgasm.


local : 국소의, 국부의, 지방의, 편협한, 좁은 지역에 한정되는

ejaculation : 사정

not at all : 조금도 ~하지 않다.


남자는 오로지 사정(射精)이외의 아무 것도 아닌, 전혀 오르가슴이라고 할 수 없는 부분적인 오르가슴만을 얻을 수 있다. 오르가슴이 덮쳐 오면 그대가 더 이상 거기에 존재하지 않기 때문이다 - 그대는 삶과 죽음 모두에게 사로잡히고 공포가 밀려온다. 수천 년 동안 여자들은 오르가슴을 얻지 못했다. 지금도 인도에서는 단 2%의 여자만이 오르가슴에 도달한다. 남자들이 여자도 오르가슴에 도달한다는 사실을 인식하기 시작한 것도 몇 년 되지 않은 일이다 - 여자의 오르가슴은 억압되어 왔다. 왜냐하면 만일 여자가 오르가슴을 얻게 되면 그녀는 미쳐 버려 칼리가 될 것이기 때문이다. 그녀는 황홀경으로 미쳐 그대의 가슴 위에서 춤을 추기 시작할지도 모른다. 그녀는 더 이상 자기 자신 안에 있지 않을 것이고 어떤 다른 것 - 어떤 자연적인 힘, 회오리바람, 폭풍이 될 것이다. 그녀는 웃고 또 울 것이고 아무도 무슨 일이 일어날지 모를 것이다; 이웃 사람들 모두가 어떤 여자가 오르가슴에 도달했다는 것을 알게 될 것이다.


And sex is such a private affair -- we have made it such a hidden and secretive thing, in darkness. The partners don't even see each other, and the woman has been trained to remain absolutely passive, non-moving, because of the fear. Because once she knows the beauty of going completely mad, then she will be uncontrollable. It will be impossible for any man to satisfy any woman, because a woman can achieve multiple orgasms and a man can achieve only one. A woman can achieve within minutes at least six orgasms -- six to sixty. It will be impossible for any man to satisfy a woman, and she will go so mad because she is so natural -- it is better to suppress her.


passive : 수동적인

multiple : 복합의, 다수의


섹스는 사적(私的)인 일이다 - 우리는 섹스를 어둠 속에 감추어진 비밀스런 일로 만들었다.  파트너는 서로를 쳐다보지도 않는다. 여성은 완전히 수동적으로, 움직이지 않은 채로 있도록 훈련받아 왔다. 두려움 때문이다. 일단 여자가 완전히 미쳐 버리는 오르가슴의 아름다움을 알게 되면 그녀는 걷잡을 수 없게 될 것이기 때문이다. 어떤 남자도 여자를 만족시키는 것은 불가능할 것이다. 왜냐하면 여자는 여러 번이나 오르가슴에 도달할 수 있지만 남자는 오직 한 번밖에 도달하지 못하기 때문이다. 여자는 몇 분 안에 적어도 여섯 번, 여섯 번에서 예순 번의 오르가슴을 얻을 수 있다. 어느 남자라도 여자를 만족시킨다는 것은 불가능할 것이고 여자는 미치게 될 것이다. 왜냐하면 여자는 너무도 본성적이기 때문이다. 따라서 여자를 억압하는 것이 더 낫다는 것이다.


Sex has been suppressed as part of death. only two things have been suppressed in the world, sex and death. And this has been my observation: that whenever a culture suppresses sex it does not suppress death so much, because there is no need -- the suppression of sex alone will do. Whenever a culture suppresses death it does not bother to suppress sex, there is no need -- the suppression of death alone will do. If you suppress one both are suppressed, because both are together -- and both have to be freed. Then you live tremendously, but you always live on the verge of death. You become a being, but you are always looking into the non-being. And that is the beauty of it, and the horror also. In fact, all natural, beautiful things are also terrible.


culture : 문화, 정신문명

verge : 가장자리, 경계, 한계

terrible : 무서운, 소름끼치는


섹스는 죽음의 일부로서 억압되었다. 이 세상에서 단 두 가지만이 억압되었다. 섹스와 죽음. 이것은 내가 관찰한 것이다: 어떤 문화가 섹스를 억압할 때, 그들은 죽음을 그렇게 많이  억압하지 않는다. 그럴 필요가 없기 때문이다 - 섹스 하나만 억압해도 충분하기 때문이다. 그리고 어떤 문화가 죽음을 억압할 때, 그들은 섹스를 억압하는 데에 신경을 쓰지 않는다. 그럴 필요가 없다 - 죽음 하나만 억압해도 충분하기 때문이다. 어느 하나를 억압하면 둘이 다 억압된다. 왜냐하면 둘은 함께 있기 때문이다. 그 둘은 모두 다 해방되어야 한다. 그러면  그대는 아주 훌륭하게 살아 갈 수 있다. 그러나 그대는 항상 죽음의 가장자리에서 살고 있다. 그대는 존재가 되어 항상 비존재를 바라보고 있다. 그것이 아름다움이면서 동시에 공포이기도 하다. 사실 모든 자연스럽고 아름다운 것들은 무서운 것이기도 하다.


God is not only beautiful, God is also terrible. He is not only a mystery, he is not only mysterium, he is also tremendum; he is not only life, he is also death. And once you suppress your own being or your nonbeing you drop the bridges; then you cannot reach the existence. Be like the existence, only then the bridge is there; then you are connected and joined with it.


mysterium : mystery의 라틴어

tremendum : tremendous(무서운, 두려운)의 라틴어

두려운 신비(mysterium tremendum),


신은 아름다울 뿐만 아니라 또한 무서운 존재이다. 그는 단지 신비만이 아니다. 그는 신비일 뿐 아니라 무서운 존재이다. 그는 삶일 뿐만 아니라 죽음이기도 하다. 일단 그대가 그대 자신의 존재나 비존재를 억압하면 그대는 다리를 부수는 것이다; 그때 그대는 존재에 도달할 수 없다. 존재처럼 되어라. 오직 그때만이 다리가 놓여진다; 그때 비로소 그대는 존재와 연결이 된다.


In the West, after Freud, they have allowed sex a little freedom, but now they have become more suppressive of death. In the West nobody talks about death -- as if it doesn't happen. Even professionals exist who work on the dead body so that it appears alive -- painted, colored. A woman dies; her face is painted, lipstick is used, beautiful clothes, a beautiful coffin, and she is carried as if she has gone into deep sleep, not death. This is the fear of death: you don't want to look into the face of it.


professional : 전문가

coffin : 관


서양에서는 프로이드 이후로 섹스에 약간의 자유를 허용했다. 그러나 지금 그들은 죽음에 대해서는 더욱 더 억압적이 되었다. 서양에서는 마치 죽음이 일어나지 않는 것처럼 아무도 죽음에 대해서 이야기하지 않는다. 죽은 사람을 마치 살아 있는 것처럼 보이게 하기 위해서 색칠을 하고 화장을 하는 전문기술자까지 있다. 만일 어떤 여자가 죽는다면 그녀의 얼굴에  색칠을 하고, 입술연지를 바르고, 아름다운 옷을 입히고 아름다운 관을 씌워 마치 그녀가 죽음이 아닌 깊은 잠으로 들어간 것처럼 보이도록 한다. 바로 이것이 죽음을 두려워하는 행위이다; 그대는 죽은 자의 얼굴을 보기조차 싫어하는 것이다.


Cemeteries are built outside of the town and you put beautiful marble stones on them; you decorate them. You decorate death so that you can avoid it, so that there is no need to encounter it -- and death is the very source of Life.


cemetery : 묘지, 공동묘지

marble : 대리석

decorate ; 장식하다

encounter : 만나다


묘지는 마을에서 떨어진 곳에 세우고 그 위에 장식용으로 아름다운 대리석을 놓는다; 그대는 그 죽음을 피하기 위해서, 죽음과 만날 필요가 없어지도록 죽음을 장식한다 - 그러나 죽음은 바로 삶의 근원이다.


Use life, use death also: that is the message. Use being, use non-being also. And don't be afraid of anything because nothing that is yours can be taken away; nothing that you have can be taken away. And that which you don't have, you don't have; it has already been taken away, you cannot carry it for long -- and if you carry it you simply carry a burden.


삶을 이용하라. 그리고 죽음도 이용하라. 그것이 메시지이다. 존재를 이용하라. 그리고 비존재 또한 이용하라. 그리고 아무 것도 두려워하지 마라. 그대의 것은 아무 것도 빼앗길 수 없기 때문이다. 그리고 그대가 갖지 않은 것은 갖지 않은 것이다; 그것은 이미 빼앗긴 것이고 그것을 오랫동안 간직할 수 없다 - 만일 그것을 간직한다면 그대는 단지 짐을 지고 있는 것이다.